Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

5. Trastorns del llenguatge infantil

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la prevenció, la intervenció i el manteniment de les funcions comunicatives en els trastorns del llenguatge infantil, i ha de comptar amb formació específica i actualitzada per garantir una pràctica clínica rigorosa i ètica.

El CLC promou la recerca sobre la prevalença, l’avaluació i la intervenció en els trastorns del llenguatge infantil, impulsa el desenvolupament i l’adaptació d’instruments d’avaluació i intervenció en català i castellà i en coherència amb el context cultural i educatiu.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en l’evidència per al tractament dels trastorns del llenguatge infantil, amb la col·laboració de les famílies, l’escola i altres professionals sanitaris.

Avaluació integral

El CLC orienta els professionals de la pràctica clínica a avaluar els següents elements dels trastorns del llenguatge.

D'acord amb la CIF, cal dur a terme una avaluació integral per identificar i descriure:

  • Deficiències en les funcions i estructures corporals relacionades amb el llenguatge.
  • Limitacions en l'activitat i la participació social, incloent-hi la comunicació funcional, les interaccions socials, els rols socials de la persona dins de la seva comunitat i l'impacte del llenguatge en la qualitat de vida.
  • Factors contextuals (ambientals i personals) que faciliten o obstaculitzen la comunicació i la participació en la vida social.