Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

6. Trastorns de l'espectre autista

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per al cribratge, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en les dificultats de comunicació, interacció i alimentació relacionades amb l’autisme, i ha de comptar amb una formació actualitzada, especialitzada i basada en l’evidència.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, el cribratge, l’avaluació funcional, la qualitat de vida i la intervenció logopèdica en l’autisme, promou el desenvolupament d’instruments adaptats lingüísticament i culturalment.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari, centrat en la persona i la seva família, que reconegui el valor de la neurodiversitat. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.

Causes

Tot i que no s’ha identificat una causa única, les dades disponibles suggereixen que l’autisme és el resultat de diversos conjunts de factors causals, incloent-hi factors genètics, neurobiològics i ambientals.

Factors genètics

Els investigadors coincideixen àmpliament que el TEA és el resultat de diferències genètiques hereditàries o mutacions. Per exemple:

  • Alteracions genètiques: mutacions o variacions en gens relacionats amb el desenvolupament cerebral.
  • Herència: hi ha una alta probabilitat de recurrència en famílies, fet que suggereix un component hereditari.
  • Interacció genètica: combinació de múltiples gens implicats en la transmissió sinàptica i el neurodesenvolupament.


Factors neurobiològics

Un codi genètic pot donar lloc a un desenvolupament cerebral diferent, que pot conduir a diferències en l’estructura i la funció, la cognició, la neurobiologia i els comportaments. Aquests comportaments mostren com el cervell pot respondre de manera diferent a l’entorn, com ara, amb una resposta neural diferent de la mirada ocular. Per exemple:

  • Alteracions cerebrals: diferències en l’estructura i la connectivitat de regions del cervell com l’escorça prefrontal, l’amígdala i el cerebel.
  • Desequilibris neuroquímics: canvis en neurotransmissors com la serotonina i el glutamat.
  • Neuroinflamació: evidència d’una resposta inflamatòria en el cervell de persones amb TEA.


Factors ambientals

S’ha començat a investigar com els factors ambientals prenatals i postnatals (p. ex., factors dietètics, exposició a fàrmacs, tòxics ambientals, factors parentals) podrien influir en l’autisme, però encara no s’ha arribat a conclusions. 

Així doncs, cal més investigació per comprendre plenament els possibles factors ambientals, incloent-hi exposicions específiques i les interaccions entre els gens i el medi ambient.