Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

6. Trastorns de l'espectre autista

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per al cribratge, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en les dificultats de comunicació, interacció i alimentació relacionades amb l’autisme, i ha de comptar amb una formació actualitzada, especialitzada i basada en l’evidència.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, el cribratge, l’avaluació funcional, la qualitat de vida i la intervenció logopèdica en l’autisme, promou el desenvolupament d’instruments adaptats lingüísticament i culturalment.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari, centrat en la persona i la seva família, que reconegui el valor de la neurodiversitat. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.

Codificació CIM-11

CodiConcepte
6A02Trastorn de l'espectre autista
6A02.0Trastorn de l'espectre autista sense trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb deficiència lleu o nul·la del llenguatge funcional
6A02.1Trastorn de l'espectre autista amb trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb lleu o cap deteriorament del llenguatge funcional
6A02.2Trastorn de l'espectre autista sense trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb deficiència del llenguatge funcional
6A02.3Trastorn de l'espectre autista amb trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb deficiència del llenguatge funcional
6A02.5Trastorn de l'espectre autista amb trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb absència del llenguatge funcional
6A02.YAltre trastorn especificat de l’espectre autista
6A02.ZTrastorn de l’espectre autista, sense especificació

 

Especificadors del diagnòstic del TEA

Els especificadors s’utilitzen per descriure millor les característiques del trastorn en un individu. No tenen codis separats, però s'inclouen en la descripció clínica:

  1. Nivell de gravetat del TEA:
    • Nivell 1: requereix suport (dificultats lleus en la comunicació social i comportaments restringits/repetitius).
    • Nivell 2: requereix suport substancial (dificultats marcades en la comunicació social i conductes restringides/repetitives més evidents).
    • Nivell 3: requereix suport molt substancial (dificultats greus en la comunicació social i comportaments restringits/repetitius intensos).
  2. Relacionat amb una malaltia o alteració genètica coneguda o un factor ambiental:
    • Especifica si el TEA està relacionat amb síndromes genètiques (p. ex., síndrome de Rett, síndrome X fràgil), infeccions o altres factors mèdics.
  3. Relacionat amb un altre trastorn del neurodesenvolupament, mental o conductual:
    • Inclou trastorns coexistents com el TDAH, trastorns d’ansietat, trastorns de conducta, etc.
  4. Amb catatonia associada:
    • Si es presenten símptomes de catatonia (immobilitat, mutisme, etc.), es codifica amb el codi addicional 6A40 — Catatonia associada a un altre trastorn mental.