Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
6. Trastorns de l'espectre autista
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per al cribratge, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en les dificultats de comunicació, interacció i alimentació relacionades amb l’autisme, i ha de comptar amb una formació actualitzada, especialitzada i basada en l’evidència.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, el cribratge, l’avaluació funcional, la qualitat de vida i la intervenció logopèdica en l’autisme, promou el desenvolupament d’instruments adaptats lingüísticament i culturalment.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari, centrat en la persona i la seva família, que reconegui el valor de la neurodiversitat. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.
Codificació CIM-11
| Codi | Concepte |
|---|---|
| 6A02 | Trastorn de l'espectre autista |
| 6A02.0 | Trastorn de l'espectre autista sense trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb deficiència lleu o nul·la del llenguatge funcional |
| 6A02.1 | Trastorn de l'espectre autista amb trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb lleu o cap deteriorament del llenguatge funcional |
| 6A02.2 | Trastorn de l'espectre autista sense trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb deficiència del llenguatge funcional |
| 6A02.3 | Trastorn de l'espectre autista amb trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb deficiència del llenguatge funcional |
| 6A02.5 | Trastorn de l'espectre autista amb trastorn del desenvolupament intel·lectual i amb absència del llenguatge funcional |
| 6A02.Y | Altre trastorn especificat de l’espectre autista |
| 6A02.Z | Trastorn de l’espectre autista, sense especificació |
Especificadors del diagnòstic del TEA
Els especificadors s’utilitzen per descriure millor les característiques del trastorn en un individu. No tenen codis separats, però s'inclouen en la descripció clínica:
- Nivell de gravetat del TEA:
- Nivell 1: requereix suport (dificultats lleus en la comunicació social i comportaments restringits/repetitius).
- Nivell 2: requereix suport substancial (dificultats marcades en la comunicació social i conductes restringides/repetitives més evidents).
- Nivell 3: requereix suport molt substancial (dificultats greus en la comunicació social i comportaments restringits/repetitius intensos).
- Relacionat amb una malaltia o alteració genètica coneguda o un factor ambiental:
- Especifica si el TEA està relacionat amb síndromes genètiques (p. ex., síndrome de Rett, síndrome X fràgil), infeccions o altres factors mèdics.
- Relacionat amb un altre trastorn del neurodesenvolupament, mental o conductual:
- Inclou trastorns coexistents com el TDAH, trastorns d’ansietat, trastorns de conducta, etc.
- Amb catatonia associada:
- Si es presenten símptomes de catatonia (immobilitat, mutisme, etc.), es codifica amb el codi addicional 6A40 — Catatonia associada a un altre trastorn mental.